Använder du ett tillräckligt starkt Call to action (CTA)?
Gör din publik vad du förväntar dig att de ska göra efter att de tittat på din animerade Explainer-video? Det bästa sättet att få ut mesta möjliga av din produktion är att inkludera en effektiv och kraftfull Call to action (CTA) i slutet av videon. Det är nu tittaren redan har väsentlig information och du måste guida dem till nästa steg.
Det handlar om vad du kan förse dina kunder med eller vad du vill att de ska göra härnäst. Det kan vara att be dem att beställa en kostnadsfri testversion eller övertyga dem att registrera sig, ladda ner eller köpa något. För att förvandla en tittare till en kund behöver du en effektiv CTA. Se dock till att det inte bara är ytterligare en reklambanner och att den passar bra med ditt manus också. Ett perfekt CTA återspeglar alltid marknadsförings- och affärsmålen för varumärket.
CTA’s kan delas in i olika typer beroende på produktens art. De flesta av de animerade Explainer-videorna har ett uttryckligt CTA som tydligt visar vad du vill att dina tittare ska göra. Det är antingen köprelaterat eller prenumerationsåtgärder. Medan pedagogiska animerade Explainer-videor oftast har informativa eller indirekta uppmaningar som “lär dig mer”, kan tekniska produkter å andra sidan be betraktaren att ladda ner en kostnadsfri testversion.
3 huvudtyper av CTA’s för animerade Explainer-videor
Du har gjort en kanonbra animerad Explainer-video för ditt företag. Dessutom gillar folk din animerade Explainer-video tillräckligt för att se den hela till slutet. Perfekt! Allt du nu behöver göra är att kapitalisera genom att konvertera dina tittare till leads och kunder.
En animerad Explainer-video är inte framgångsrik förrän den har gjort en enkel sak: konverterat tittare till kunder och det bästa sättet att öka din konverteringsnivå är med ett mäktigt CTAs.
Föreställ dig CTA som finalen i en Broadway-show. Finalen tenderar att vara mäktig, viktig och effektiv. Detsamma förväntas från ett CTA i din animerade Explainer-video.
Varje animerad Explainer-video är annorlunda, vilket innebär att varje CTA också ska vara det. CTA’er har många former men de tre vanligaste typerna av CTA i animerade Explainer-videor är:
- Voiceover CTA
- Text CTA
- Klickbar CTA
Varje CTA-typ har både styrkor och svagheter.
Typ 1: Voiceover CTA
Förhoppningsvis använder du en professionell voiceover-artist till din animerade Explainer-video. Att lägga in ett CTA i slutet av videon, där du ber tittarna att ta nästa steg kan vara extremt effektivt och du bör använda samma röst för det som för resten av videon. Folk gillar att bli adresserade av en röst de känner igen. Det är även viktigt att videon håller samma takt genom hela filmen – dvs den ska varken skyndas på eller saktas ned.
Men att använda en voiceover till ditt CTA har vissa begränsningar. Många tittare, särskilt yngre, tittar ofta på videor online, utan ljud – särskilt via sociala medier och webbplatser som Facebook. Detta innebär att du även bör inkludera ditt CTA i text on screen och i undertexter.
Typ 2: Text CTA
Mobilvideo blir mer och mer populärt varje dag vilket innebär att textbaserade animerade Explainer-videor fortfarande är mycket relevanta och ofta används. Om din video fokuserar på text, bör ditt CTA också göra det för maximalt resultat.
Använd fet-text och försök att visa ditt CTA under de sista 15 sekunderna av din animerade Explainer-video för att konvertera de mest engagerade tittarna.
Om du använder mycket text i din animerade Explainer-video måste du se till att ditt CTA sticker ut med fullt synlig text genom att antingen använda större storlek på texten, annorlunda typsnitt eller typsnittsfärg – ditt CTA måste vara tydligt markerat jämfört med resten av texten i din animerade Explainer-video.
Slutligen – se till att tittarna har tillräckligt med tid att faktiskt läsa ditt CTA. Fokusera på den viktiga informationen som din webbplats, kontaktinformation och tjänst- eller produktnamnet och visa informationen så länge som möjligt. Visa ditt CTA i minst 7 sekunder – utöka till och med längden på din animerade Explainer-video om det skulle behövas. Tittarna kommer att uppskatta några extra sekunder om det innebär att de får rätt information.
Typ 3: Klickbar CTA
Den sista och mest effektiva typen är det klickbara eller handlingsbara CTA’t. De finns i alla former och storlekar, men innehåller vanligtvis en hyperlänk eller en knapp som tittarna kan klicka på för att ta dem direkt till den sida du vill att de ska besöka härnäst. Detta är tänkt att ge den kortaste vägen till konvertering.
Men var försiktig när du skapar klickbara länkar. Testa dem flera gånger för att försäkra dig om att länkarna fortfarande är aktiva efter till exempel en omarbetning eller uppdatering av webbplatsen. Varje ändring av URL eller trasig länk kan ge extremt negativ upplevelse.
Det absolut bästa sättet att se till att tittarna kommer till din målsida är genom att tillhandahålla en tydlig och kortfattad länk i slutet av videon. Oavsett CTA, måste du ange en tydlig länk för tittarna att klicka på. Om det är en knapp, gör den central, stor och färgad.
Några av de bästa och mest använda CTA’er är:
Ladda ner nu
Prova gratis
Registrera dig för en gratis testperiod idag
Din fria nedladdning är bara ett klick bort
Gå med nu
Maila din beställning idag
Hämta den nu
Besök vår hemsida
Ring oss på …
Läs mer om …
När det placeras på rätt plats, vid rätt tidpunkt kan ditt CTA faktiskt ha en stor inverkan på din marknadsföringsstrategi.
Ett riktigt bra CTA gynnar inte bara ditt företag; det kan också gynna användaren eftersom du ger dem nödvändiga anvisningar om vad de behöver göra för att dra nytta av din produkt eller tjänst. Om en användare tittar på din animerade Explainer-video eller besöker din webbplats har han två alternativ; att fortsätta eller lämna. Om de lämnar kommer de att fortsätta känna sig missnöjda – och det vill ju ingen.