Övertyga din chef att investera i en animerad reklamfilm?
Om du läser detta har du troligen redan insett vilken otrolig potential marknadsföring genom animerad reklamfilm har.
Enligt Cisco kommer videoklipp att utgöra 79% av all internet-trafik för konsumenter redan år 2020. 96% av alla B2B-organisationer använder redan nu videoklipp i deras marknadsföring och 73% rapporterar positiva resultat.
Dessa resultat kan visas på tre sätt: Generering av leads, avkastning och engagemang.
Generering av leads
Video är ett fantastiskt verktyg att använda för att generera leads. De fångar nya kunders uppmärksamhet och skapar intresse för era produkter och tjänster.
Det finns flera verktyg som möjliggör för er att fånga in email-adresser via er video. Genom användningen av dessa verktyg kan ni spåra det exakta antalet email-adresser eller leads som genererats och genom att lägga till taggar kan ni via Google Analytics se exakt varifrån trafiken kommer.
Avkastning
Din chef kommer att älska detta! Video har kraften att konvertera potentiella leads till faktiska kunder. Enligt en undersökning gjord av Tubular Insights bekräftade 73% av deltagarna att de mer sannolikt skulle köpa en produkt eller tjänst om de först tittat på en video som presenterar produkten.
Genom att inkludera en länk på sidorna där era videoklipp visas, kan ni spåra de kunder som tittade på klippen innan de köpte er produkt. Därmed kan ni mäta hur mycket avkastning som generades efter att kunderna tittade på klippen.
Engagemang
Marknadsföring via videoklipp handlar inte alltid om pengarna. Det är också ett mycket kraftfullt sätt att engagera sig med kunderna.
Ett perfekt exempel, och något ni troligen själva sett, är företaget Blendtec. Blendtec började som en nästintill okänd återförsäljare av köksmixers. De började producera videoklipp där de slängde i saker man normalt inte skulle köra i en mixer (iPhone smoothie någon?) och bestämde sig för att lansera en kampanj de kallade “Will it blend?”.
186 videoklipp senare har Blendtecs försäljning ökat med 700% och deras Youtube-kanal har över 900 000 prenumeranter och mer än 281 000 000 visningar.
Detta okända företag lyckades nå ut till miljontals kunder bara genom att lägga ut enkla videoklipp… det är styrkan med viralitet, sociala medier och sist men inte minst – videoklipp.
Hur vet ni hur många som engagerat sig i era videoklipp?
- Hur många tittade på våra klipp?
- Hur många gillade eller delade klippen?
- Hur länge tittade de på klippen?
Samtliga frågor kan besvaras genom att använda verktyg som t ex Facebook Analytics, Youtube Analytics och Twitter Analytics beroende på vilken social media-plattform ni använder.
”Hur mycket kommer det att kosta oss?”
Om ni ställer er ovanstående fråga, ställ er då först frågan: Vad kommer det att kosta oss att inte använda videoklipp?
Om ni vill marknadsföra via kanaler som till exempel TV, radio och tidningar finns det ett par saker att ha i åtanke:
- Det kostar att publicera
- Kostnaden tillkommer under hela perioden kampanjen visas.
- Marknadskampanjen dör när ni slutar betala och används sedan aldrig igen.
Jämför sedan detta med en internetkampanj:
- Det är gratis att ladda upp.
- Det förblir gratis för alltid.
- Videoklippet kommer alltid att finnas – fram till den dag internet stängs ned.
Ha sedan också i åtanke att det idag är videoklipp som gäller på Sociala medier!
Via Facebook tittar vi på över 8 miljarder videoklipp – varje dag! Det är dubbelt så många som under början av 2015.
Instagram ligger inte långt efter. Användarna av Instagram använder appen enbart för att dela bilder och videoklipp!
Sedan ska vi ju inte glömma Twitter, Youtube och Vimeo som alla ropar efter samma sak – fler videoklipp!
Den största fördelen med online video-marknadsföring är dess delbarhet och det bästa av allt är att när ni laddat upp klippen kostar det er inte en krona – publiken sprider klippen åt er.
Att dessutom publicera videoklippen på er hemsida ökar era chanser att få bra placering på Google och andra sökmotorer. Det har visat sig att det är 50 gånger mer sannolikt att er hemsida får en bra Google-placering om ni använder er av videoklipp.
Så, förklara för chefen att genom att investera i animerad reklamfilm och att publicera dem på sociala medier och er hemsida slår ni tre flugor i en smäll – fler leads, ökad försäljning och förbättrad SEO!
Om ni sedan väljer att investera i animerad reklamfilm från Animelo får ni dessutom kvalitativ videofilm till marknadens bästa priser!