Nyfiken på vad en Explainer är? Här är allt du behöver veta!
Om du letar efter information om en ny produkt eller tjänst som du nyligen hört talas om har du tur – det finns förmodligen en video om den. De flesta företag har information om sina produkter och tjänster tillgängliga på hemsidan, men ett av de mest populära sätten att vidarebefordra denna information till potentiella kunder är genom en Explainer video.
En Explainer video är en kort video som vanligtvis används för marknadsföring eller försäljning och lyfter fram företagets produkt, service eller affärsidé på ett övertygande och effektivt sätt. De flesta företag publicerar dem på sina landningssidor eller presenterar dem på deras hemsidor och en del använder även videoklipp för att annonsera sin produkt eller tjänst på Facebook, Youtube och andra sociala medier.
Nedan följer grundelementen i en Explainer video och vad du behöver veta för att skapa en egen.
Varje bra Explainer har fem saker gemensamt:
Kort längd: Explainer videor är vanligtvis under tre minuter, men de bästa är ofta kortare, någonstans mellan en och två minuter.
Stark uppmaning till handling (CTA): Explainer videor ska tydligt ange vad företaget vill att deras avsedda publik ska göra efter att ha tittat på videon.
Fokuserad på att lösa ett problem: Denna typ av video fokuserar på att lösa ett specifikt problem, presentera en produkt eller tjänst och förklara varför detta är lösningen.
Matcha varumärke med målgrupp: En Explainer är bäst när stil och ton matchar varumärkets stil såväl som den kund den försöker nå.
Högkvalitativ: Explainers måste vara av hög kvalitet, både vad gäller produktion och innehåll, för att på ett effektivt sätt kunna kommunicera ett varumärkes erbjudande.
Så, hur klarar de bästa Explainerfilmerna av att hålla längden kort, kvalitén hög, en stark CTA och en lösning som är enkel att förstå?
De följer alla en liknande struktur…
Vad: Vad är målgruppens problem?
Hur: Hur löser din produkt eller tjänst problemet?
Varför: Varför ska målgruppen välja just dig?
Alltför ofta fokuserar videor på vad och hur och glömmer att förklara varför. Det är bra att förklara en produkt eller tjänst, men inte ett effektivt sätt att kommunicera företagets bakomliggande syfte.
Den mest populära stilen är Animerad Explainer video
Animerade Explainer videor används oftast på grund av sin visuella natur och relativa lätthet att skapa – inga omfattande produktioner krävs. På grund av det pedagogiska formatet av en Explainer video tenderar animerade Explainer videor att vara mer visuellt intressanta än en man som står i ett rum och pratar.
Animerade Explainer videor varierar i stil och funktion, men några populära stilar inkluderar:
Infographic: Denna stil använder diagram, grafer och ikonografi för att emulera stilen för en infographic, samtidigt som du förklarar de viktigaste funktionerna i ditt företag.
Griffeltavla: En överanvänd men populär stil där animering sker mot en griffeltavla-liknande bakgrund.
Whiteboard: Samma teknik som för griffeltavla-stilen men här använder man en whiteboard-tavla som bakgrund istället.
Produktsimulering: Denna typ av animering utgörs av en skärminspelning av produkten och är mest användbar som en översikt över en mjukvara eller digital plattform.
Karaktärs-driven: Denna stil använder söta animerade figurer som ska representera dina potentiella kunder för att berätta historien om din produkt eller tjänst och hur den kan lösa kundens problem.
Motion Graphic: Målet för den här typen av Explainer-video, som vanligtvis är 3D-animerad, är att berätta din produkts eller företags historia genom att använda representativa objekt för att sporra din publiks fantasi genom bilder istället för ord.