Explainers och hur du väljer rätt form
Det finns flera faktorer som till exempel vilken sektor du arbetar inom, vilken målgrupp du vänder dig till och vilket budskap du vill förmedla, som avgör vilken typ av Explainer som passar ditt företag bäst.
Låt oss berätta lite mer om varje typ, så att du med tillförsikt kan bestämma vilken typ av Explainer du ska välja.
2D-animering med karaktärer
Detta är den mest populära typen av Explainer. De baseras på berättande, vilket är ett utmärkt sätt att framkalla känslor hos publiken och därigenom göra videon minnesvärd.
Oftast visar man upp ett problem och sedan demonstrerar man hur problemet kan lösas genom företagets produkt eller tjänst. Det är ett väldigt bra och effektivt sätt att visa vad varumärket handlar om genom att göra det mänskligare via karaktärerna.
2D motion graphics-filmer
Dessa typer av filmer kännetecknas av att de är rättframma. De är perfekta att använda när ni vill förklara en komplicerad produkt eller tjänst. De används främst för att visuellt förklara en process, samtidigt som de är moderna och roliga.
Whiteboard animering
Det här är den mest mångsidiga typen av explainer-video eftersom den passar alla målgrupper. Den är engagerande och perfekt när du vill förklara komplexa koncept och processer.
3D animering
Dessa filmer används oftast för kommersiella ändamål. De tillåter dig att gå vart du vill med filmen och är definitivt den mest iögonfallande av alla. Det finns dock en hake – detta är den dyraste typen av Explainer då det krävs mycket mer tid och skicklighet att producera.
Live action
I den här typen av film spelas allt in genom användandet av en filmkamera i “verkliga livet” (antingen rörligt eller statiskt material). Det är ett väldigt bra sätt att att skapa verkliga exempel och skapa förtroende hos tittaren.